در کنار نکات مهم در خرید تخته نرد و مهره ها و هم چنین بازی با این سرگرمی محبوب و اصیل ایرانی، برای یادگیری طریقه چیدن مهره های تخته نرد ابتدا بهتر است با اصطلاحات تخته نرد و سپس ساختار تخته نرد آشنا شوید.

طرز چیدن مهره های تخته نرد یکی از ابتدایی ترین مرحله ها برای انجام این بازی است، در این مقاله طرز صحیح چیدن مهره های تخته نرد را به شما آموزش می دهیم، با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید این بازی به صورت دو نفره است. روند بازی به این صورت است که هر فرد باید مهره هایش را در یک طرف جمع کند و سعی کند تا مهره هایش را از بازی خارج کند، به این صورت فرد برنده کسی است که زودتر مهره هایش را از بازی خارج کند.

برای بیرون بردن مهره هایتان از بازی باید تاس بریزید و براساس اعدادی که می آید مهره های خود را حرکت دهید.حرکت مهره ها می تواند در جهت عقربه های ساعت و یا در جهت عکس عقربه های ساعت باشد. در طی بازی باید سعی کنید تا مهره هایتان را سریع تر خارج کنید و برنده بازی شوید.

در این بازی 30 مهره که 15 مهره رنگ روشن و 15 مهره دیگر رنگ تیره است و دو عدد تاس وجود دارد. تخته موجود در بازی چهارخانه ، شش قسمتی دارد که در مجموع متشکل از 24 خانه مثلثی است که مهره ها روی آن قرار می گیرند.

شماره خانه های تخته نرد ، وی چوب

یک قسمت از این چهر قسمت متعلق به شما و یک قسمت نیز مخصوص به حریف شما است.

وی چوب ، تخته نرد ارزان

 آموزش چیدن مهره های تخته نرد

شما به دو صورت می توانید مهره های تخته نرد را بچینید، البته هر دو راه کاملا مانند هم هستند. یکی از روش های چیدن مهره های تخته نرد  را در شکل زیر مشاهده می کنید : 

وی چوب، تخته نرد

در صورتی که شما مهره های سیاه را انتخاب کرده باشید باید در قسمت پایین این تخته نشسته باشید و در صورتی که صاحب مهره های سفید باشید باید در قسمت بالای تخته بنشینید. قسمت متعلق به شما شامل خانه های شماره 1 تا 6 ( بازیکن مهره سیاه ) و قسمت متعلق به حریف شما شامل خانه های 19 تا 24 ( بازیکن مهره سفید ) است، مسیر حرکت مهره ها در این مدل چیدمان به صورت پادساعت گرد است.

به صورت کلی :

  • دو عدد از مهره هایتان را در خانه شماره 1 حریفتان قرار دهید.
  • پنج عدد از مهره هایتان را در خانه شماره 5 خودتان قرار دهید.
  • سه عدد از مهره هایتان را در خانه شماره 7 خودتان قرار دهید.
  • پنج عدد از مهره هایتان را در خانه شماره 10 حریفتان قرار دهید.

به جز ساختار بالا می توانید چیدن مهره های تخته نرد را در جهتی کاملا عکس روش بالا انجام دهید. شیوه چیدن  مهره های تخته نرد به روش دوم مطابق با تصویر زیر است :

چیدن مهره ، تخته نرد , مهره تخته نرد

مسیر حرکت مهره ها در این چینش ساعت گرد است. خانه های 1 تا 6 متعلق به بازیکن سفید و خانه های 19 تا 24 متعلق به بازیکن سیاه است.

برای اینکه بتوانید در مقابل حریف خود را شکست دهید بهتر است مقاله ی نحوه بازی در تخته نرد و قوانین بازی تخته نرد را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری از این بازی اصیل و سرگرم کننده کسب کنید.

برای اینکه هیچ وقت چیدن مهره های تخته نرد را فراموش نکنید، می توانید مقاله ی ” دیگر با عدد 2535 چیدن مهره تخته نرد را فراموش نکنید! ”  را مطالعه کنید.

با کلیک بر روی محصولات وی چوب می توانید وارد فروشگاه ما شوید و از بین انواع مهره های چوبی منبت کاری شده مهره ی دلخواه خود را انتخاب کنید و سفارش دهید .

با تشکر از همراهیتان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *